Friday 18 May 2012

Hantverk i Guild Wars 2

"Crafting" i Guild Wars 2

Mitt förra inlägg var en snabb genomgång av vad jag anser viktigast när man startar spelet för första gången.
Väldigt snabbt kommenterade jag där "crafting" och tänkte nu ta tillfället i akt att gå igenom det lite mer ingående eftersom man redan i ett tidigt skede kan skapa vapen som man behöver för att kunna få fram alla sina förmågor och kanske hitta den vapenuppsättning som passar en bäst.
Det tog mig en stund att finna att mina favorituppsättningar var långbåge samt enhandssvärd och fackla på min ranger eftersom man började med yxa.

Materialinsamling

Innan man kan skapa någonting behöver man material att skapa saker med. I Guild Wars 2 kan man få material på fyra olika sätt.
Harvesting.
För att kunna samla material behöver man endast redskap av korrekt effektgrad och att ens egen "level" är tillräckligt hög (inte level i specifik harvesting, din vanliga level).
De tre redskapstyperna är:
"Harvesting sickles" för mindre växter.
"Logging axes" för träd.
"Mining picks" för metaller.
Dessa köps av handlar runt om i världen och lägger sig på din karaktärssida.
Salvaging.
Med ett "salvage kit" kan man få material ur rustningsdelar, vapen och vissa "drops".
Drops.
Det "droppar" specialmaterial ute i världen mest hela tiden som behövs för att skapa rustningar och vapen med mer specifika egenskaper.
Från "Master [hantverk]".
Detta handlar enbart om specifika material som tråd till tyger, tenn för att förfina koppar till tackor, kryddor till matlagning och liknande. Titta igenom vad den du lärt dig ditt hantverk av har i att erbjuda.


När man nu har fått tag i sina material kan det kännas lite jobbigt att de tar plats i väskorna. Det finns dock en lösning på detta, helt enkelt högerklicka på materialen och välj "Deposit Collectible".





Det finns även en speciell del av din bank som är specialiserad för mini-pets.









Recept och materialförfining

Så snart du accepterar ett yrke för du en hög med recept som du kan utnyttja direkt.
Det man först bör göra är att förfina råmaterialet. När man gör detta går det fortare för varje del man förfinar för att slippa sitta i två timmar och se en mätare röra sig över skärmen.









Recepten man får i början handlar främst om enklare utrustning. Vill man göra ett par stövlar får man göra stövelskaft och sula. Sedan finns ett tredje recept där man kombinerar dessa båda med något extramaterial, i början kommer de flesta recept begära "weak blood" som droppar från fiender.













Det finns dock ytterligare sätt att få sina stövlar. Om man först gör en uppgraderingsdel, till rustningar handlar det främst om runor, kan man använda denna istället för den rena ingrediensen. Gå till "Discovery" delen av crafting panelen, lägg in dina två stöveldelar och runan du skapat. Nu kommer du få upp en ruta som säger att du kommer kunna skapa något, samt vilken nivå som krävs på din crafting för att du ska kunna genomföra det.


När du använder discovery-panelen så kan du själv testa olika ämnen och om det finns något recept att upptäcka. När du valt ditt första material, kommer du bara kunna välja av andra som passar med det materialet för att till slut ha ett möjligt recept. Dock är det inte säkert att du har rätt nivå på din crafting för att kunna skapa saken i fråga. men spelet kommer informera dig.
Du kan aldrig misslyckas med en crafting (vad jag känner till). Har du fel nivå eller material kommer du inte kunna skapa saken, och om du har rätt nivå och material så kommer du få resultatet i dina väskor.

Själv lyckades jag t.ex. skapa en väska med egenskapen att "vendor trash" främst hamnade i denna. Kan meddela att det fungerade mycket bra, både att skapa den och även funktionaliteten.

Vilka hanterk finns tillgängliga

I Guild Wars 2 finns följande hantverk, och jag hämtar dem direkt från wikin:
  •  Armorsmiths craft heavy armor pieces, as well as inventory boxes and runes.
  •  Artificers craft magical weapons such as staves, scepters, foci and tridents, as well as sigils.
  •  Chefs can prepare food which characters can eat for temporary buffs.
  •  Huntsmen craft ranged weapons like shortbows, longbows, pistols, rifles and harpoon guns, as well as torches, warhorns, and sigils.
  •  Jewelers craft jewelry, such as rings and necklaces, as well as transmogrify gemstones into higher levels.
  •  Leatherworkers craft medium armor pieces, as well as inventory packs and runes.
  •  Tailors craft light armor pieces, as well as inventory bags and runes.
  •  Weaponsmiths craft melee weapons, such as swords, greatswords, axes, daggers, maces and hammers, as well as shields, spears and sigils.

Byta hantverk

Man kan ha två hantverk igång åt gången. Vill man byta kan man prata med en av de olika hantverkens "master"s för att börja med ett hantverk. Han kommer fråga vilket du vill byta ut.
Skulle du vilja gå tillbaka till ett yrke kan du mot en kostnad göra så. I senaste betan kostade det 10 "copper" per nivå i hantverket du hade redan. Eftersom jag hade nivå 36 kostade det således 3 silver och 60 copper.

No comments:

Post a Comment